Wervelkolom

S-vorm wervelkolom

 

Ergonomie1

Foto 1

 

Ergonomie2

Zitting en armleggers op de juiste hoogte: nu moeten de handen zich boven het toetsenbord van uw PC bevinden. Uw lichaam bepaalt de bureauhoogte, dus niet andersom !!

 

 

 

 

 

 

Musiceren en rugklachten

 

Bij rugklachten kunt u beter musiceren als aan de volgende twee punten aandacht wordt geschonken:

 

1. Een juiste houding

 

Als we spreken over een juiste houding dan is dat in de eerste plaats rechtop zitten. Als u rechtop zit heeft uw rug een S-vorm (zie tekening). De holling in uw onderrug (lumbale lordose) is hierbij het belangrijkst. Als we ervoor zorgen dat deze holling wordt ondersteund door een rugleuning met een goede lendensteun kunnen we spreken van een goede houding.
U kunt dat als volgt bereiken:

 

 

2. Regelmatig opstaan

 

Lang zitten is slecht. De bloedsomloop neemt af, de spieren worden onvoldoende bewogen en het onderlichaam wordt in elkaar geperst.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig opstaan de concentratie en de prestatie verhoogt. Uw bloedsomloop blijft daardoor op peil en uw hersens krijgen voldoende zuurstof. U blijft zich daarom langer fris en fit voelen.

Door op te staan kunt u uw spieren weer bewegen en u kunt u zich uitrekken. Kijk naar een kat of een hond: zij rekken zich vaak en langdurig uit. Mensen doen dat minder omdat het geassocieerd wordt met luiheid.

 

Als u deze twee adviezen opvolgt zult u merken dat u uw rug minder belast en dat uw rugklachten afnemen.

 

Overige tips